In grote lijnen zijn er twee hoofdbenaderingen van strategisch management: een prescriptieve benadering en een descriptieve benadering. Een prescriptieve aanpak is een analytisch proces dat risico- en kansenbeoordeling inhoudt, en verklaart hoe strategieën zouden moeten worden ontwikkeld. Een beschrijvende aanpak biedt leidende principes en beschrijft de manier waarop strategieën in de praktijk zouden moeten worden gebracht.
De ideeën die het strategisch management van een organisatie sturen kunnen uit vele bronnen komen, zoals:
Ervaringen uit het verleden met eerdere strategieën Theorie en principes van strategisch management Informatie uit de daadwerkelijke bedrijfsomgeving De persoon of mensen die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van het strategisch management van een organisatie kunnen ook van bedrijf tot bedrijf verschillen. Deze omvatten:
De CEO of andere top leiderschapspositie Werknemers op lager niveau met ervaring op het terrein Een groep toegewijde strategisch management professionals Wat doen Strategische Managers? Strategisch management omvat zorgvuldig en systematisch onderzoek, planning, en analyse. Hoewel dit verschillende vormen kan aannemen, en varieert per industrie, volgt de praktijk van strategisch management over het algemeen hetzelfde pad van begin tot eind.
Onderzoek de bedrijfsomgeving, met inbegrip van de markt en de economische factoren die de organisatie beïnvloeden Begrijp de organisatiecultuur, met inbegrip van de houding en het gedrag van de werknemers, evenals de organisatiestructuur en de vaardigheden en bekwaamheden van de werknemers Benchmarks identificeren, zowel intern als extern, zoals productie, efficiëntie en behoud van werknemers Middelen afstemmen op de doelstellingen, waaronder personeel, kapitaal en infrastructuur Positioneer leiderschap voor toezicht, zodat het management toezicht kan houden op de creatie, verkoop en implementatie van diensten of producten Vooruitgang ten aanzien van doelstellingen beoordelen door werkelijke prestaties te meten en te evalueren ten opzichte van vastgestelde benchmarks Strategie blijven aanpassen op basis van gemeten prestaties en feedback van werknemers om resultaten in de praktijk mettertijd te verbeteren
Wat maakt een goede strategisch manager? Een goede strategisch manager heeft een strategische manier van denken over zaken doen en praktische expertise in het ontwikkelen en beheren van bedrijfsplannen. Een succesvolle strategisch manager heeft een tactische denkwijze en een gevarieerde set vaardigheden die het vermogen om plannen te maken en actie te ondernemen omvat. Belangrijke kenmerken van een succesvolle strategisch manager zijn onder meer:
Analytisch denken
Strategisch managers moeten in staat zijn om de belangrijkste sterke en zwakke punten van een bedrijf te analyseren, om de markt en de concurrentie te beoordelen en om problemen te ontrafelen die het succes van een bedrijf beperken. U moet ook in staat zijn om bedrijfsrisico’s af te wegen tegen kansen, en om lange en korte termijn voordelen van verschillende benaderingen af te wegen.
Visie
Het hebben van een grote visie voor een organisatie is cruciaal voor succes in strategisch management. Dit betekent dat u de missie van een bedrijf moet begrijpen en specifieke doelstellingen moet kunnen bedenken die op dat doel zijn afgestemd.
Probleem-oplossend
Strategische managers moeten met creatieve oplossingen komen voor bedrijfsproblemen, zoals hoe een bedrijfsdoel te bereiken met beperkte middelen, te reageren op nieuwe verordeningen, of een ineffectieve bedrijfscultuur te veranderen. Dit kan betekenen dat er een creatieve oplossing moet worden ontwikkeld of dat er buiten de gebaande paden moet worden gedacht.
Leiderschap
Strategische managers moeten in staat zijn om hun strategische plannen uit te voeren door anderen te leiden, van management tot personeel. Zij moeten autoriteit en communicatievaardigheden hebben om hun visie voor het bedrijf in praktijk te brengen op alle niveaus.
Flexibiliteit
Strategisch management is een continu proces, en degenen die het beoefenen moeten in staat zijn om te reageren op veranderingen in regelgeving, economie, technologie, marktkrachten, en andere zakelijke factoren. Zij moeten ook in staat zijn om hun businessplan te evalueren nadat het is opgesteld en het te blijven aanpassen op basis van prestaties en feedback.
|
https://www.newbusinessmanagement.com/ |